*
*
*
Home
Help
Login
Register
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Tuesday May 22, 2012 at 03:04

Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search: Advanced search
8873 Posts in 1314 Topics by 628 Members Latest Member: - Daveke Most online today: 12 - most online ever: 73 (Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum | Codima IT | Garantie en Service (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: Harde schijf verdwenen, stripe raid + examens! 0 Members and 2 Guests are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Harde schijf verdwenen, stripe raid + examens!  (Read 2166 times)
neji
Full Member

« on: Sunday Nov 30, 2008 at 12:51 »

Help!

Jullie herinneren je misschien nog dat mijn vreselijk leuk systeem plots begon te rebooten zonder boe of bah waardoor ik nu een nieuw mobo + hd's + nieuw ddr3 ram heb steken.

Nu start ik deze morgen de pc op, wil die niet meer booten.
1 van de 2 harde schijven wordt niet gedecteerd. Al tiental keer opnieuw geprobeerd maar geen oplossing.

Heb chkdsk /f geprobeerd maar helpt natuurlijk ook niet, controle van de kabels evenmin.

Nu met de aankomende examens die woensdag voor mij beginnen, is het nogal ongelukkig voor me. Zeker nu ik informatica volg.
Iemand die nog een idee heeft wat ik nog kan doen voor hem finaal binnen te moeten brengen dinsdag..

Ik moet wel zeggen dat de pc wel eerder bootprobs heeft gehad, dat hij even bleef steken maar ach, een reboot en dat is slechts een 2 a 3 tal keer voorgekomen.

Ik vind het niet leuk meer! De pc weer defect!

TIK vzw medewerker
Steven
Codima

« Reply #1 on: Sunday Nov 30, 2008 at 16:22 »

Om te beginnen, zet NOOIT belangrijke gegevens op een RAID0!!! of zorg dan toch zeker voor een back-up hiervan.

Als er echt 1 van de 2 schijven niet herkend wordt dan heb je normaal te maken met een defecte schijf.
Als de schijf toch gevonden wordt in de BIOS en Windows boot niet dan heb je een corrupte RAID en moet je die wss dus opnieuw configureren en installeren.

De gegevens ben je bij het eerste geval al zeker kwijt.
In het tweede geval kan je mss nog aan de data door op die RAID een nieuwe Vista installatie te plaatsen, hierbij krijg je tijdens de setup de mogelijkheid om niks te verwijderen van de harde schijf en wordt alle data in de map Windows.old geplaatst. Eens je dan in Windows komt kan je de gegevens nog bekijken en kopiëren naar andere mappen.

neji
Full Member

« Reply #2 on: Sunday Nov 30, 2008 at 17:04 »

De echt belangrijke data staat hier op 't netwerkschijfje hoor. Maar om nu weer al die software die moeten gaan installeren, muziek rippen, filmpjes etc... Bah!

Ah, er zit niets anders op dan hem binnen te brengen dinsdag om die defecte schijf te vervangen (Bios kan de schijf niet vinden).

Heb alleen niet zo'n zin om maar 1 TB over te hebben van de 2 schijfjes. Is het mogelijk om 2x een Raid 1 configuratie in te stellen?

Hoe lang zou ik men systeem kwijt zijn als ik hem dinsdag rond 15 uur binnen breng? (en als we dan toch bezig zijn, ook direct de vista opnieuw te laten installeren)
(maybe dat ik overweeg direct wat extra ram te plaatsen en een geluidskaartje en al dan niet een of twee extra harde schijfjes waar waarschijnlijk extra sata poortjes voor nodig zijn)

TIK vzw medewerker
Steven
Codima

« Reply #3 on: Sunday Nov 30, 2008 at 17:32 »

Zet die schijven dan niet in RAID als je geen zin hebt om maar 1TB over te houden, of mss s JBOD proberen...

David zal je dinsdag wel kunnen vertellen hoe lang je hem normaal zal kwijt zijn, naar schatting zal dit een 3-tal werkdagen zijn, afhankelijk van hoe snel de andere herstellingen/montages gaan.

neji
Full Member

« Reply #4 on: Sunday Nov 30, 2008 at 17:40 »

Zet die schijven dan niet in RAID als je geen zin hebt om maar 1TB over te houden, of mss s JBOD proberen...

David zal je dinsdag wel kunnen vertellen hoe lang je hem normaal zal kwijt zijn, naar schatting zal dit een 3-tal werkdagen zijn, afhankelijk van hoe snel de andere herstellingen/montages gaan.

True maar Raid 1 is nog zo gemakkelijk!

TIK vzw medewerker
Steven
Codima

« Reply #5 on: Sunday Nov 30, 2008 at 23:15 »

Elk RAID type heeft zo zijn voordelen, je moet nu gewoon zelf beslissen welk type je het meest belang aan hecht.
snel: RAID0
veilig: RAID1
gemak: geen RAID of JBOD

Vergeet dan dinsdag zeker niet mee te delen welk type RAID je wil bij de installatie...  Wink
« Last Edit: Sunday Nov 30, 2008 at 23:15 by Steven » Logged

Pages: [1] Print 
Codima forum | Codima IT | Garantie en Service (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: Harde schijf verdwenen, stripe raid + examens! « previous next »
Jump to: