*
*
*
Home
Help
Login
Register
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Tuesday May 22, 2012 at 03:50

Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search: Advanced search
8873 Posts in 1314 Topics by 628 Members Latest Member: - Daveke Most online today: 12 - most online ever: 73 (Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum | Computerhoekje | Hardwarehoekje (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: PC boot pas na x aantal keer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: PC boot pas na x aantal keer  (Read 1511 times)
Frietjes
Jr. Member
**

« on: Friday Oct 02, 2009 at 13:06 »

Ik heb onlangs een nieuw mobo gestoken en sindsdien heb ik het volgende probleem:
als ik de powerknop inschakel begint alles te draaien maar komt er niks in beeld.
na een paar keer uitschakelen en opnieuw inschakelen start hij eindelijk en draait hij perfect.
Wat wel vrij irritant is dagelijks.
Nu denk ik aan een probleem met de processor. Aangezien bij het steken van het nieuwe mobo ik te snel was en de cpufan er niet goed genoeg opzat. Maar dat had ik vlug genoeg gemerkt.

Heb echter nog geen tijd gehad voor een cputest aangezien ik eergisteren verhuisd ben.
Dus moesten jullie uitsluitsel kunnen geven van wat het zou kunnen zijn en wat niet, ga je gang Smiley

Voor ik het vergeet natuurlijk, de specs:

Mobo = Asus P5QL-EM
Proc = Intel Dual Core E3200 (al ben ik niet zeker van het nummer zit opt werk nu)
Gfx = Asus Geforce 8800 GTX
Voeding = 600 W Antec
« Last Edit: Friday Oct 02, 2009 at 13:08 by Frietjes » Logged
sleepwalker
Jr. Member
**

« Reply #1 on: Friday Oct 02, 2009 at 15:46 »

Is je systeem overclocked ?
Op welke bios zit je systeem?
Kan je eens testen of het booten wel gaat als je net voor het booten even de stroom van je pc haalt (stroomkabel er uit en paar keer op aan klikken).

Dit lijkt mij op een cold boot bug maar ik weet niet welke moederborden daar last van hebben.
De processor is zeker niet de oorzaak. Het kan ofwel het bios zijn , of het moederbord die langzaam aan de geest aan het geven is. Test de voorgaande dingen even en dan is er misschien uitsluitsel.

EDIT :

kan je eventueel ook je PSU even doormeten als de vorige tips niet helpen. Ik weet niet hou oud het beestje is maar ook die kan stervende zijn.
« Last Edit: Friday Oct 02, 2009 at 15:50 by sleepwalker » Logged
Frietjes
Jr. Member
**

« Reply #2 on: Friday Oct 02, 2009 at 17:51 »

de PSU is ook nieuw, 3 weekjes oud.

Ga wat je zegt morgen eens uittesten.
Alvast bedankt

Biostype: AMI 1024K (America Megatrends)

Heb er een week geleden de recentste bios opgezet die ik vond op de site van Asus.

En mijn pc is niet overclocked.

Frietjes
Jr. Member
**

« Reply #3 on: Friday Oct 02, 2009 at 20:14 »

heb het getest en het werkt niet.
Daarnet kreeg ik ook telefoon terwijl ik weg was van kotgenoot dat mijn pc een luid piepend geluid maakte.
Heeft PC dan uitgezet met de powerknop.

Nu ga ik hem weer in gang proberen krijgen.

Weet niet hoe ik een voeding moe uitmeten, ben een redelijke leek op gebied van elektriciteit

maar heb hier wel nog een andere voeding liggen en zal die eens testen.
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #4 on: Saturday Oct 03, 2009 at 11:07 »

Uw probleembeschrijving wijst op een probleem met het moederbord. Komt dit bordje van bij ons? Anders kan u het systeem even brengen voor nazicht.

The only thing to fear is running out of beer!
Frietjes
Jr. Member
**

« Reply #5 on: Sunday Oct 04, 2009 at 09:55 »

moederbord komt helaas niet van Codima.

Oud moederbord was gesneuveld net tijdens de verhuis van Codima Sad en moest dringend een nieuw hebben.

Zal eens zien of ik hem daar kan binnen brengen

Merci
ivorama
Sr. Member

« Reply #6 on: Monday Oct 05, 2009 at 08:03 »

Als je PC nogmaals piept, kan je soms aan de hand van de "piepsequentie" weten waar hij problemen heeft met het opstarten.  Staan er geen "piepsequenties" in het boekje van de moederbord? Ik weet dat problemen met de RAM een bepaalde piepsequentie heeft en als hij de grafische kaart niet vindt/herkent, piept hij ook maar dan op een andere manier.

Het is maar een idee.
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #7 on: Tuesday Oct 06, 2009 at 07:44 »

Die beeps geven dikwijls een verkeerd beeld hoor, 't is heel dikwijls een CPU melding bijvoorbeeld, waar het moederbord zelf wel stuk is, die beeps zijn alleen maar nuttig als er niks aan het bord zelf mankeert.

ivorama
Sr. Member

« Reply #8 on: Tuesday Oct 06, 2009 at 08:34 »

OK, dat is misschien wel waar.  Zou het mogelijk zijn om nadat je je mobo hebt binnengebracht, te laten weten wat het probleem juist was? Ben benieuwd of het nu het mobo is of niet  Tongue.
Frietjes
Jr. Member
**

« Reply #9 on: Tuesday Oct 06, 2009 at 17:49 »

daarnet nieuw mobo weesten halen, pc gemonteerd...
zelfde probleem
dan maar reserve voeding geprobeerd (Coolermaster 600 W)
zelfde probleem.

Ik zit hier met de handen in het haar over wat het nu kan zijn.

Als het de processor is zou hij toch een soort van error moeten geven?

het Ram geheugen zou ook een error moeten geven volgens mij

Dan resteert enkel de grafische kaart vermoed ik.

Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Op den duur kan ik evengoed een nieuwe pc kopen :p
ivorama
Sr. Member

« Reply #10 on: Wednesday Oct 07, 2009 at 08:58 »

Als het hardwaresysteem nog niet volledig opgestart is, loopt hij ergens vast tijdens het controlleren van alle componenten of zelfs nog vroeger, tijdens de communicatie bios-CPU. Errors zal hij niet op het scherm tonen, het moederboard kan wel het een en het ander duidelijk maken met pieptonen... (kan je testen, gewoon opstarten zonder ram, normaal piept je moederboard direct, kan geen kwaad, vindt gewoon geen werkgeheugen)

Is het nieuwe Mobo exact hetzelfde als het vorige? Dan zal de Voeding/voedingscircuit waarschijnlijk in orde zijn.

Krijg je het nog opgestart, na laat ons zeggen 5/10 keer proberen? Dan is er ook niets mis met je graka of CPU. Dit kan je eventueel testen door een CPU of graka van ne maat ofzo te proberen (moet wel in je mobo passen natuurlijk). Vergeet dan niet om je cooler er terug op te zetten vóór het testen, draag geen wollen pull-over of fleece, ontlaad je aan de aardklem van een stopcontact (gewoon even aanraken) voor je met je vingers aan de hardware komt! Dit KAN problemen voorkomen, maar ik vergeet het ook soms  Grin. Maar vooral nooit opstarten zonder cooler, zelfs geen 1 seconde!

Instabiel RAM probleem kan je oplossen door in de bios je RAM spanning op de "recommended" spanning te zetten van je geheugenmodules, dit kan je normaal in je moederbordboekje terug vinden.

Welk geheugen heb je trouwens en staat het in de QVL van je moederboard?

Zieje dit allemaal niet zitten, laat het dan iemand anders doen die er iets van kent, of koop een nieuwe PC. Ze hebben redelijk goed materiaal in de Codimawinkel in Gent. Tongue

Frietjes
Jr. Member
**

« Reply #11 on: Wednesday Oct 07, 2009 at 18:38 »

Ram-geheugen is van het merk Buffalo, staat zelfs niet in de lijst Sad

tis niet exact hetzelfde moederbord, de nieuwe is een P5QL PRO de vorige P5QL EM

De grafische kaart kan het volgens mij ook niet zijn aangezien op het vorige moederbord er onboard ook een dvi output was en ik daarmee hetzelfde probleem had.

En ik krijg geen pieptonen.

Ik hem nog eens opendoen en kijken of alles goed aangesloten is. Ik heb dit wel al paar keer gedaan, maar toch...

Ik zou hem graag binnensteken maar ik woon dichtbij het Van Beverenplein (boven Rabot) en beschik over geen wagen.
En om dat eind met de tram en bus te doen hmm liever niet :p

iemand uit de buurt?
« Last Edit: Wednesday Oct 07, 2009 at 18:38 by Frietjes » Logged
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #12 on: Friday Oct 09, 2009 at 19:13 »

Buffalo? Geheugen van een ander merk proberen... Dit is nu niet het meest compatibele merk en zoals hiervoor al werd vermeld komt het niet voor in de QVL lijst...

Frietjes
Jr. Member
**

« Reply #13 on: Saturday Oct 10, 2009 at 10:29 »

Hmm Sad

ligt het daaraan dat de pc niet wou booten?

ik had die RAM al liggen van mijn vorig mobo (eentje van Gigabyte).

nu als dit het probleem oplost zou ik wel blij zijn Cheesy

dan koop ik me van de eerste keer wél geheugen van de QVL en van de eerste keer 4GB.
« Last Edit: Saturday Oct 10, 2009 at 10:31 by Frietjes » Logged
Pages: [1] Print 
Codima forum | Computerhoekje | Hardwarehoekje (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: PC boot pas na x aantal keer « previous next »
Jump to: