Welcome,
Guest
. Please
login
or
register
.
Did you miss your
activation email?
Tuesday May 22, 2012 at 03:58
1 Hour
1 Day
1 Week
1 Month
Forever
Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search:
Advanced search
8873
Posts in
1314
Topics by
628
Members Latest Member:
-
Daveke
Most online today:
12
- most online ever:
73
(Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum
|
Computerhoekje
|
Hardwarehoekje
(Moderators:
thamar
,
Diederik
,
David
,
Steven
) | Topic:
overclocking
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
« previous
next »
Pages:
[
1
]
Author
Topic: overclocking (Read 774 times)
spiesse
Jr. Member
overclocking
«
on:
Sunday Nov 22, 2009 at 21:43 »
Tweet
goedeavond mensen,
totaal nieuw hier op het forum, maar wel een klant bij codima... al een hoop stukken gekocht bij jullie in gent en eerlijk gezegd, heel tevreden over service, kwaliteit en prijzen.... ben van plan om binnen korte termijn een laptop (terug) aan te schaffen...
ik zit met een vraagje. ik bezit over een asus m3n78-vm moederbord met amd athlon64 x2 dual core 4200+ processor. koeler van 500 w, hdd van 1 tb met aanvullend eentje van 320 gb. 4 gb ddr2 geheugen (welk weet ik niet precies). ik zit dus met de vraag in hoeverre ik mijn pc kan overclocken met de huidige configuratie en door middel van welk programma ik dit het best doe... ik heb al gelezen op internet dat dit het best wordt gedaan in bios maar dat er ook software bestaat die dit voor u doet... ik draai windows 7 64 bit. kan er me iemand helpen bij deze vraag? normaal gezien zou ik dit niet doen maar het begint te kriebelen...
zoals ik al zei ga ik binnenkort terug een laptop aanschaffen maar wil langs de andere kant ook hardware in desktop eens veranderen... om het schip in het midden te houden wil ik eens kijken in hoeverre ik de processor kan doen stijgen, en eventueel ramgeheugen, of ik het best gewoon nieuwere hardware aanschaf (processor en geheugen dan wel te verstaan). moederbord is nog maar een paar maand in gebruik.
groeten en hopelijk krijg ik reactie
spiesse
all I have to do is try things...
ivorama
Sr. Member
Re: overclocking
«
Reply #1 on:
Monday Nov 23, 2009 at 19:09 »
Overclocken doe je best in de bios. Heb alleen ervaring met het overklokken van een intelsysteem, dus zal ik je weinig kunnen helpen. Zorg voor een aftermarket CPU koeler en zorg dat de stressed temp niet hoger wordt dan 60°C. Stabileteit testen met orthos en temp zien met coretemp. Zorg ervoor dat je heugen kan meeklokken en dit ook niet te warm wordt. Best in kleine stapjes overklokken (5 à 10 MHz) en telkens testen met orthos (1 uur ofzo laten doen), niet stabiel? keer dan terug naar je laatste instellingen, wel stabiel? dan kan je een stapje hoger klokken. Indien je niet verder kan, kan je proberen je CPU voltage te verhogen (zeer kleine stapjes, 0,025 volt ofzo) en dan terug stapjes naar boven gaan tot het systeem weer onstabiel wordt, enz... Ben je tevreden van je overklok? Test dan orthos een paar uur.
Ik ben niet verantwoordelijk voor mogelijke schade aan je systeem
, lees voldoende op het internet! Wil je PC niet meer opstarten na een overklok? Jammer... of mss helpt een bios reset.
spiesse
Jr. Member
«
Reply #2 on:
Monday Nov 23, 2009 at 19:48 »
hoi ivorama,
alvast bedankt voor je reply. ik heb via internet asus ai suite kunnen installeren maar nu zit het probleem als het volgt in elkaar... als ik ai suite opstart dan komt er een schermpje met daarin de volgende melding 'can not get default cpu frequence'. als ik op ok klik dan sluit het programma af... bij het kruisje klikken kom ik wel in het programma maar kan eigenlijk niks bekijken of veranderen, alleen ai booster (heeft met de voeding te maken denk ik). wat zou die melding kunnen bedoelen? zou er een kabel niet goed aangesloten zijn op moederbord? ik denk van niet, want nog niks van problemen tegengekomen sedert ik pc zelf in elkaar gestoken heb. en het is niet mijn eerste...
groeten en hopelijk kan er me iemand een antwoord geven..
spiesse
David
Codima Sales
Codima administrator
Palmplicity
«
Reply #3 on:
Tuesday Nov 24, 2009 at 12:21 »
Overclocking doen wij zelf niet. Daar hebben we dus geen ervaring mee. Best even je vraag naar het engels vertalen en zo in Google tikken.
The only thing to fear is running out of beer!
ivorama
Sr. Member
«
Reply #4 on:
Friday Nov 27, 2009 at 10:34 »
Die asus suite herkent mss gewoon je CPU/moederboard niet. Als de rest allemaal werkt is alles goed aangesloten. Overclocken doeje best in de bios, daar weet je "zekerder" wat je aan het doen bent, met softwaretools weet je niet of je accuraat bezig bent. Allee dat is toch mijn gedacht.
Sorry voor de late respons.
spiesse
Jr. Member
«
Reply #5 on:
Friday Nov 27, 2009 at 12:14 »
geen probleem,
jij bent bedankt voor de respons... ik heb me er eens mee beziggehouden. verschillende programma's gedowned (orthos, coretemp en everest) en in bios stap per stap een beetje omhoog. telkens een stresstest gedaan. ik denk dat ik er tevreden mag mee zijn... heb mijn dual core kunnen verhogen van 2100 Mhz naar 2514 Mhz per core ga ik van uit... stresstest gaat tot 59 graden dus ideaal denk ik e... ik mijn systeemclassificatie ben ik van 4.9 (laatste score die wordt aangenomen als classificatie. nu ben ik naar 5.5 gegaan... het verschil wordt aangegeven op vlak van processor, dus goed e denk ik...
ik zou eens een foto moeten nemen van mijn bios met de veranderingen en uw mening vragen e...
groeten
spiesse
ivorama
Sr. Member
«
Reply #6 on:
Monday Nov 30, 2009 at 15:03 »
Let op in de zomer met een kamertemperatuur van boven de 25°C...
Maar als het stabiel is ziet het er wel goed uit denk ik?
Goe bezig...
Pages:
[
1
]
Codima forum
|
Computerhoekje
|
Hardwarehoekje
(Moderators:
thamar