*
*
*
Home
Help
Login
Register
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Friday Feb 10, 2012 at 06:00

Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search: Advanced search
8836 Posts in 1306 Topics by 636 Members Latest Member: - Willy1947 Most online today: 18 - most online ever: 73 (Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum | Computerhoekje | Hardwarehoekje (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: overklokken van e5300 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 Print
Author Topic: overklokken van e5300  (Read 2464 times)
azerty
Hero Member

« on: Thursday Dec 03, 2009 at 13:33 »

heb ff een vraagje over overklokken.

ik al wel wat info gezocht maar vond weinig.
ik hoop zo snel mogelijk te beginnen mijn cpu overteklokken voor zover ik weet kan je je multiplier en fsb verhogen/verlagen in je bios. alleen is er ff een zwartgat als het over de voltages en ram gaat. ik is waarschijnlijk een zeer domme vraag, maar k wil toch wel ff om duidelijkheid vragen. eigenlijk wil ik totaal mijn ram of graka gaan overklokken dat deel interesseert mijn niet alleen mijn cpu.

dus ff kort gezegd waarvoor zijn de voltages die je kan verhogen bij de cpu (stabiliteit fzo?)?
moet ik ook iets met mijn ram doen als ik mijn cpu overklok?
hoe verhoog ik de stabiliteit van mijn cpu als hij failt voor tests

wrrs zeer domme vragen maar ik ga niet beginne voor ik er wa van weet.

ik ga proberen de E5300 penium dual-core te overklokken @ 4500mhz (tenzij te hoge temp onderweg)
daarna wel verlagen tot 3333 mhz.             

ik moet mijn weddenschap halen tegen informatica leerkracht  Evil Evil Evil
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #1 on: Thursday Dec 03, 2009 at 17:58 »

't Goh, eigenlijk is het simpel. Niet elk bord ondersteunt al deze zaken. Hangt er vanaf welk bord je hebt. Je neemt wel veel hooi op je vork, dit is meteen wel heel ver overclocken. Werkwijze is simpel. Je gaat gewoon stapje per stapje de settings 1 voor 1 verhogen en iedere maal de werking testen. Failt het, BIOS resetten en je kan verder doen.

The only thing to fear is running out of beer!
ivorama
Sr. Member

« Reply #2 on: Friday Dec 04, 2009 at 10:04 »

Idd.

Overklokken doe je best in de bios, maar zover was je waarschijnlijk al.  Voor de beste overklok resultaten moet je je FSB en je RAM kloksnelheid op 1:1 zien te krijgen. Als je dit al niet kunt aanpassen in de bios, is je moederboard al minder geschikt voor overklokken.

Beetje uitleg in de wereld van overklokken (voor de 775socket, voor de nieuwe coreI5 en core I7 is het anders!):
Je hebt enerzijds je CPU Frequentie: bij mij is dit stock: 2,6GHz.
Anderszijds heb je je FSB: bij mij 1333MHz. FSB=databus tussen CPU en northbridge(bevat oa de RAM controller)
Een intel architectuur is quad pumped dus zal je in je bios een FSB vinden van 333Mhz (4x333=1333).
De multiplayer van mij CPU is 8 (8x333=2,6)
Mijn geheugen is duo pumped of zoiets, dus draait op 666Mhz.

Ik overklok mijn FSB en alles gaat daarmee omhoog: ik klok hem op 350 dus mijn RAM staat dan op 700Mhz, mijn CPU op 2,8Ghz. Merk op dat de verhouding tss mijn RAM en FSB niet 1:1 is Smile ik krijg hem daar ook niet op, ma bon zou mooi geweest zijn. Merk op, om 4,5Ghz te halen moet ik in mijn geval een FSB hebben van 562Mhz. Dit is aanzienlijk hoog!!! Ik denk eerlijk dat mijn chipset dat zonder waterkoeling niet aankan.

Zorg voor voldoende airflow, ramkoeling, chipsetkoeling, cpu koeling, ga met je CPU niet boven de 60°C stressed, download core temp, everest en orthos(testen van stabiliteit). Na elk stapje (5 à 10Mhz) dat je ophoog gaat met je FSB orthos draaien voor een uur ofzo. Indien niet stabiel, ga je een stapje terug en verhoog je je CPU voltage met je kleinste interval dat je kunt instellen in je bios. Draai opnieuw orthos. Indien je niet meer verder kan met je CPU voltage, CPU wordt te warm ofzo, kan jeje stabiliteit verhogen met de voltage van je northbridge, maar daar blijf ik liever van en zet die op een vaste waarde, want op "auto" gaat die mee met je overklok. Check voor je overklokt de spanning met everest op je northbridge en zet die dan in je bios op die waarde vast!

Je moet enkele dingen afzetten in je bios ook, het feature dat intel je CPU automatisch lager klokt als hij niet veel moet werken. Dit moet dus afstaan, ik weet niet hoe het noemt.

1 raad: blijf van de PCI frequentie af! Grin.

Eerlijk gezegd, ik denk dat jeje CPU nooit op 4,5Ghz gaat krijgen op een gewoon moederboard Tongue. Ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan je mobo of eender wat! Ik raad u aan om op internet naar overklok manuals te zoeken voor meer informatie. Zoek je mobo op en wat je ermee kan doen.

Indien vragen, stel ze maar!

Merci...
azerty
Hero Member

« Reply #3 on: Friday Dec 04, 2009 at 11:40 »

bedankt Grin

was zeer informatief.
heb al is een paar revieuws geleze overdeze cpu die beschrijven allemaal dat dit een zeer goed overklokbare cpu is.
heeft alleenal iets van 700mhz vrije overklok.

zijn de p5q series van asus moederborden geschikt voor overkloking?
ivorama
Sr. Member

« Reply #4 on: Friday Dec 04, 2009 at 12:29 »

Ja zeker.

Laat u maar ne keer gaan!
azerty
Hero Member

« Reply #5 on: Friday Dec 04, 2009 at 12:46 »

Grin

denk te gaan voor ASUS P5Q SE2 is 9€ meer met die msi maar ik denk dat asus just iet veiliger beter is zeker voor te overklokken

wel jammer dat er maar 3 fan conetors zijn Undecided
maakt niet uit als ik de 2e casefan op powerslupply contector zet eh psu heeft er toch geen
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #6 on: Friday Dec 04, 2009 at 13:13 »

Spellingcorrector stuk?

Asus heeft inderdaad wel redelijk goed materiaal om zulke zaken mee te gaan doen. P5Q serie is daar zeker een goede keuze.

azerty
Hero Member

« Reply #7 on: Friday Dec 04, 2009 at 13:17 »

sinds wanneer is het verboden een beetje dialect te verwerken in uw tekst Undecided

hoop niet dat dit zo'n AN forum is, tot nu toe nog niets van gezien anders
ivorama
Sr. Member

« Reply #8 on: Friday Dec 04, 2009 at 13:22 »

Hihi. 

Asus is ok. Check this: http://www.overclock.net/intel-motherboards/418647-asus-p5q-se2-2.html voor de juiste settings en nog wa info.
azerty
Hero Member

« Reply #9 on: Friday Dec 04, 2009 at 13:26 »

bedankt Grin

zal handig zijn als ik binnen een kleine maand begin
zal nog laten weten hoeveel ik haal

ik spreek nu maar AN straks  Shocked
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #10 on: Friday Dec 04, 2009 at 14:23 »

Ge hoeft gij geen AN te spreken, 't waren enkele typkamelen in uw tekst Wink

ivorama
Sr. Member

« Reply #11 on: Friday Dec 04, 2009 at 16:10 »

Tgaat waarschijnlijk over uw contectors en uw conetoren? HA!
azerty
Hero Member

« Reply #12 on: Friday Dec 04, 2009 at 16:24 »

ja k zie het wa n gedoe voor 1 letter

maar maakt da nu uit of ni?
(case² aansluite op een psu fan conectoreke. de psu heeft er geen dus, moet dienen als intake ovregens)
ivorama
Sr. Member

« Reply #13 on: Friday Dec 04, 2009 at 16:37 »

Mijn fans hebben zo'n overbrengstuk van molex naar zo'n connectorke gelijk op uw moederboard, daarmee kan ik het dus aansluiten op mijn PSU.

Ik weet niet of uw casefan dat heeft, dus sluit da gewoon aan op uw moederboard?

Wa ist probleem eigelijk, kverstaat ni...
azerty
Hero Member

« Reply #14 on: Friday Dec 04, 2009 at 16:44 »

3 fans (cpufan1| 2 case fans)
moederbord heeft: cpu fan 1, case fan1, psu fan 1

nu mijn vraag kan ik die 2e fan aansluiten op me psu fan conector op het moederbord.

anders de Zalman ZM-MC1 Adapter 4-pin 4x 3-pin voor fans (ZM-MC1) kopen
Pages: [1] 2 3 Print 
Codima forum | Computerhoekje | Hardwarehoekje (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: overklokken van e5300 « previous next »
Jump to: