Welcome,
Guest
. Please
login
or
register
.
Did you miss your
activation email?
Tuesday May 22, 2012 at 04:38
1 Hour
1 Day
1 Week
1 Month
Forever
Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search:
Advanced search
8873
Posts in
1314
Topics by
628
Members Latest Member:
-
Daveke
Most online today:
12
- most online ever:
73
(Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum
|
Codima IT
|
Aankoopadvies
(Moderators:
thamar
,
Diederik
,
David
,
Steven
) | Topic:
upgraden systeem van begin 2005
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
« previous
next »
Pages:
[
1
]
Author
Topic: upgraden systeem van begin 2005 (Read 320 times)
equaeghe
Jr. Member
upgraden systeem van begin 2005
«
on:
Wednesday Oct 27, 2010 at 23:02 »
Tweet
Hallo,
Achtergrond: Begin 2005 stelde ik een systeem samen, Athlon 64 3200+/Asus A8V Deluxe/2GB/SATA 80GB/NV6200 (verving luidruchtige NV5900XT) in Antec Sonata kast met Scythe Mine koeler. Na een jaar niet gebruikt (zat in het buitenland) wil ik dat systeem upgraden. Ik werk nu voornamelijk op een C2D T7200 2Ghz/2GB laptop en wil een systeem dat ruim daarboven presteert, maar *stil* is. Ik zou de kast hergebruiken, en misschien ook de Scythe Mine (als die op nieuwe processoren/moederborden past). Voornamelijk bureautoepassingengebruik (Linux, LaTeX, wat Matlab,..), maar zou de moglijkheid willen hebben Civilization 5 vlot te kunnen draaien als ik daar de tijd voor vind
.
Ik dacht nu aan een quad-core processor (om een beetje future-proof te zijn en ook gezien mijn vnl. multi-task-gebruik ) met TDP<=65W om de luidruchtigheid te beperken. De AMD Phenom II 9xxe en Athlon II 9xxe-versies lijken in aanmerking te komen, maar die zijn mogelijks niet beschikbaar en mogelijks prijzig. Zijn er intel-processoren die in aanmerking komen?
Natuurlijk heb ik dan een bijbehorend moederbord en bijpassend geheugen (4GB?) nodig. Geen SLI/CrossFire nodig, maar WiFi/Bluetooth kan wel handig zijn (ik wil naar een muis/toetsenbordopstelling die ik ook handig kan omschakelen naar mijn laptop als ik wil), alhoewel ik de WiFI-PCI-kaart van de A8V Deluxe wel kan gebruiken heb ik geen Bluetooth en misschien zijn er moederborden die dat tegenwoordig integreren.
Verder dacht ik aan een ventilatorloze grafische kaart à la Ati HD 5450 (nVidia-equivalent?), maar ik zie er geen die een DisplayPort heeft (VGA heb ik niet nodig, DVI wel), wat me wel nuttig lijkt weerom om future-proof te zijn. Of kom ik toe met iets geïntegreerd op het moederbord?
Tot slot wou ik nog een SSD toevoegen om harde-schijf-geluid te beperken (en voor de snelheid), maar dat is blijkbaar nog heel kostelijk, dus misschien stel ik dat beter uit? Ook heb ik een vervanging nodig voor mijn schijnbaar defecte DVD-drive, maar dat lijkt goedkoop te zijn.
Alvast dank voor jullie suggesties,
Erik
P.S.: Zou ik ergens nog iets kunnen krijgen voor mijn oude spullen die nog goed werken?
David
Codima Sales
Codima administrator
Palmplicity
Re: upgraden systeem van begin 2005
«
Reply #1 on:
Thursday Oct 28, 2010 at 11:35 »
* 2dehands computermateriaal is bijna niks waard.
* U kan de quad-cores van AMD algemeen gaan gebruiken, een goede koeler beperkt het geluidsniveau voldoende
* Displayport is niet zo belangrijk, vermits HDMI universeel wordt. Beide poorten kan u converteren via DVI
* 4GB geheugen is nu standaard, minder nemen zou jammer zijn.
* SSD schijven zijn licht in prijs aan het dalen, maar niet spectaculair, da's nog niet meteen voor vandaag. De geluidsproductie van een harde schijf is overigens te verwaarlozen als je gaat vergelijken met CPU en Voeding koeler. Het meest luidruchtig zal trouwens het draaien van de DVD speler zijn.
* WIFI / Bluetooth koop je bij op PCI of USB kaarten, kijk daar niet teveel naar.
The only thing to fear is running out of beer!
Pages:
[
1
]
Codima forum
|
Codima IT
|
Aankoopadvies
(Moderators:
thamar
,