*
*
*
Home
Help
Login
Register
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Tuesday May 22, 2012 at 05:19

Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search: Advanced search
8873 Posts in 1314 Topics by 628 Members Latest Member: - Daveke Most online today: 12 - most online ever: 73 (Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum | Codima IT | Garantie en Service (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: IIyama 21,5" E2273HDS-B1 Uitzonderlijk slechte kleurweergave 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: IIyama 21,5" E2273HDS-B1 Uitzonderlijk slechte kleurweergave  (Read 190 times)
bart.ff.verhaeghe
Jr. Member
**

« on: Tuesday Nov 01, 2011 at 07:11 »

Op 22 oktober 2011 hebben we bij Codima de IIyama 21,5" E2273HDS-B1 aangekocht. Na wat opzoekwerk leek dit ons de beste monitor qua prijs/kwaliteit.

Maar sinds de aankoop hebben we nog steeds problemen met dit scherm. Op 24 oktober hebben we het scherm binnengebracht omdat we reeds onmiddellijk glitches op het scherm hadden. Deze kwamen regelmatig op het scherm voor. Na het binnenbrengen - waar de verkoper ons meedeelde dat ze het scherm continu op het scherm hebben gewerkt - lijken deze problemen althans opgelost. Geen flitsen meer op het scherm voorlopig. Misschien was dit een probleem van interne componenten die moesten opladen?

Het scherm hebben we sinds 29 oktober (na het terug afhalen) terug in gebruik, maar de kleurweergave van het scherm is bijzonder slecht. Op vele beelden is het alsof er een groene schijn is. Vooral op foto's met veel rood merk je dat de rode kleur niet diep-rood kan weergegeven worden. Het is alsof de rode kleur flets blijft en dat het kleurenpalet naar de groen kleur verschoven is. Een dergelijk slechte kleurweergave verwacht je niet meteen van een LED-scherm. We hebben geprobeerd om de kleurweergave te wijzigen (normal, warm, ... ), maar dit lijkt enkel de witte achtergrond te wijzigen van een blauwe naar wit, naar een meer rode schijn.

Is dit een gekend probleem met de IIyama 21,5" E2273HDS-B1 of is er wel degelijk een probleem met deze monitor. We hebben het signaal reeds via HDMI en DVI geprobeerd, maar hebben steeds hetzelfde resultaat. Het ingangsignaal is 1920x1080 60Hz. Ook hebben we reeds de drivers voor dit scherm geïnstalleerd. We merken wel ook op dat enkele manuele aanpassingen op het scherm gedisabled zijn. "Sharpness, V- en H-sync, Clock, ..." kunnen dus niet manueel gewijzigd worden, of misschien moet hebben de juiste manier nog niet gevonden?

Hebben nog mensen dit probleem ondervonden en hoe kunnen we dit oplossen? Tot nog toe hebben alle andere monitors bij ons altijd correct out-of-the-box gewerkt. Dit is echt wel een vervelend probleem, omdat je van geen enkele foto een normale kleurweergave kan krijgen. Ze zijn allemaal nogal dof van kleur en de kleuren zijn precies van rood naar groen verschoven.

Met vriendelijke groeten,

Bart.
bart.ff.verhaeghe
Jr. Member
**

« Reply #1 on: Wednesday Nov 02, 2011 at 22:19 »

Na navraag bij Iiyama-support:

"Wij adviseren u om een spider calibratie uit te voeren.
Met een spider calibratie kan uw probleem oplossen. Hierbij kunt u een kleur profiel aanmaken.
De volledige informatie kunt u op de internet <google> terug vinden.
"

Als ik hierover "google" vind ik tot nu toe enkel toestellen terug om de kleuren op te meten. Maar in het scherm kan je enkel maar de intensiteit van de 3 hoofdkleuren afzonderlijk regelen. Via de grafische kaart is afregelen ook mogelijk en daarmee heb ik via hue-correctie toch wat meer realistische kleuren. Maar ik vraag me echt wel af of dit een normaal gedrag is van een LED-scherm. Zijn er nog mensen die dit type scherm gebruiken en hetzelfde probleem voorhebben?
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #2 on: Thursday Nov 03, 2011 at 13:52 »

Heeft u al geprobeerd om de instellingen op de monitor zelf te verzetten? Deze zijn hier tijdens het testen wat verzet geweest. Ik heb 2 dagen op de monitor gewerkt. Ik heb hier geen kleurproblemen kunnen vaststellen.

The only thing to fear is running out of beer!
bart.ff.verhaeghe
Jr. Member
**

« Reply #3 on: Saturday Dec 03, 2011 at 08:09 »

Het kleurenprobleem is opgelost. Je moet "kleurenbeheer" de default geïnstalleerde kleurenprofielen van dit type scherm verwijderen. Vermoedelijk zijn deze kleurenprofielen met de driver van het scherm mee geïnstalleerd. Eenmaal dit kleurenprofiel verwijderd is, val je terug op de default waarden van Windows wat alreeds een stuk beter is. Nadien kan je eventueel op internet zoeken naar specifieke kleurprofielen voor het scherm. Zelf heb ik de kleurenprofielen voor dit type scherm gevonden op : "http://www.focus-numerique.com/test-42/-telecharger-un-profil-calibre-pour-son-ecran-iiyama-27.html". Dit heeft alvast waarheidsgetrouwe kleuren. Bizar dat het default kleurenprofiel zo'n slechte kleurweergave heeft. Nochtans had ik het scherm op verschillende computers geprobeerd met telkens hetzelfde resultaat.
Pages: [1] Print 
Codima forum | Codima IT | Garantie en Service (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: IIyama 21,5" E2273HDS-B1 Uitzonderlijk slechte kleurweergave « previous next »
Jump to: