*
*
*
Home
Help
Login
Register
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Wednesday May 23, 2012 at 06:57

Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search: Advanced search
8873 Posts in 1314 Topics by 628 Members Latest Member: - Daveke Most online today: 12 - most online ever: 73 (Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum | Codima IT | Aankoopadvies (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: Fluisterstille PC samenstellen 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 Print
Author Topic: Fluisterstille PC samenstellen  (Read 3228 times)
zatteliet
Jr. Member
**

« on: Friday Nov 25, 2005 at 15:09 »

Het nieuwste forum lid groet u

Ik had graag wat advies gehad bij het samenstellen van een nieuwe computer, die boven alles erg stil moet zijn, liefst ook wanneer hij onder load staat zoals bij software vanaf bron compileren onder Linux of een BSD.

Ik heb momenteel een pc gebaseerd op een Athlon XP 2400+ die erg luidruchtig is, vandaar.  De nieuwe pc mag zo'n 1400 tot 1500 euro kosten, wel wil ik van m'n huidige pc het scherm, de luidsprekers, de ps/2 muis en dito toetsenbord behouden voor bij de nieuwe.

Ik heb een volgende configuratie in gedachten:

* AMD Athlon 64 X2 3800+

Hierop zou een stille koeler moeten komen, ik dacht aan de Zalman CNPS7700-AlCu, mijn vraag is of deze geschikt is voor een dual core cpu?  Op verschillende fora zie ik mensen positief over deze koeler praten maar ik zie hem vooral gebruikt worden bij single core Athlons.

* Moederbord Asus A8N-SLI nForce4

Ik begrijp dat dit bord passief gekoeld word, kan iemand bevestigen dat het inderdaad stil werkt?  Wel heeft dit bord veel extra's die ik niet nodig heb zoals SLi, RAID, onboard sound & lan.

* 1 gb (2x512) DDR400 ram.  Voor specifieke soort heb ik nog niet gekeken.

* Harde schijf: ik dacht aan de Maxtor 250Gb/7200rpm/16mb cache/sata maar deze schijnt compatibiliteitsproblemen met nforce4 moederborden te hebben, of gehad te hebben.  Is dit nog steeds zo?  Anders is een Hitachi schijf met gelijkaardige specs mij om het even.

* Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

* Hauppauge Wintv PVR 350

* Dvd-brander NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart)

* Plextor Cd-rewriter 52x32x52x retail white

Ja deze is feitelijk overbodig met bovenstaande dvd brander, maar ik heb goede ervaringen met deze Plextor op Linux en mijn huidige dvd lezer kan op linux niet met alle schijfjes even goed overweg, vandaar voor de zekerheid.

* Kast: Antec Sonata II (ATX, 450W, Zwart)

* Grafische kaart: hierover wil ik graag wat advies.  Ik zoek een kaart die goed meekan naar huidige normen, maximaal 200 euro kost en van nvidia moet komen wegens goede Linux en BSD ondersteuning.  Mijn vraag betreft de geluidsproductie, hoe krijg je zo'n ding  stil?  De Geforce 5600 FX in mijn huidige pc is erg lawaaierig.

* Zwarte floppy drive 1.44

* En ten laatste zou er ook nog een PCI netwerkkaart in moeten komen, omdat de onboard lan op zo'n nforce4 voor veel problemen lijkt te zorgen met linux.  Ik had gedacht aan een Intel PRO/1000 Ethernet adapter PWLA8391GTBLK maar ik vind deze niet terug op de site of in de prijslijst.  Kan deze alsnog verkregen worden?

Dank voor uw hulp!
thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #1 on: Friday Nov 25, 2005 at 22:34 »

Qua koeler, CNPS9500 pakken. Is stiller dan de 7700 reeks.

DVDRW, pak een BenQ, goedkoper & beter dan Nec.

Moederbord is niet passief gekoeld, het zijn de premiums die passief gekoeld zijn.
Qua moederbord zou ik anders de Neo4 Fi van MSI aanraden met daarop een passieve zalman koeler voor op de northbridge.

Qua videokaart, Asus 6600 Silencer. Is passief gekoeld, dus geen lawaai.

Wat de kast betreft, ga voor een Antec P180 met Antec Phantom voeding in. Die dingen kosten geld, volledig met akkoord, maar zijn muisstil. Voeding is één van de stilste op de markt, fan draait enkel indien het echt nodig is. En die kast zelf heeft geluidsisolatie op de zijkanten.

Qua harddisk zou ik eerder voor Seagate gaan, die draaien stiller als als maxtor. Ik persoonlijk vind maxtor maar rommel, ma bon ja Wink

Intel netwerkkaart is geen probleem, kunnen we te pakken krijgen.

Stille pc's kosten meer dan gewone pc's, moet je rekening met houden. En ook, één keer dat je zo'n stille case hebt, zal je ze niet snel meer weg doen. Zal je het binnenwerk vervangen maar de case & voeding houden.

It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
zatteliet
Jr. Member
**

« Reply #2 on: Saturday Nov 26, 2005 at 17:51 »

Hallo,

Dank voor snelle reactie  Cheesy

Even samenvatten,

* Antec Performance P180 Aluminium midi tower no psu 139¤
* Antec Phantom Power Supply 500 Watt Fanless           172¤
* Athlon X2 3800+ 369¤
* Zalman CNPS9500 59¤
* MSI Neo4 Fi 102.50¤
* Zalman northbridge ?
* Asus EN 6600 Silencer TD 129¤
* Hauppauge WinTV-PVR-150 92¤
* Creative Audigy SE 7.1 39¤
* Seagate Barracuda 7200.8 250Gb 7200 Rpm 8 mb S-ATA 129¤
* Plextor Cd-ReWriter 52x32x52x Retail white 36¤
* BenQ Dvd Writer DW 1640 Pro black bulk dual layer     41¤
* Intel PRO/1000 Ethernet PWLA8391GTBLK ?
* Floppy drive 1.44 black 10¤

Geeft samen 1317.50¤, niet inbegrepen de zalman op de northbridge, de Intel netwerkkaart, de software en het monteren/testen.

Nog enkele vraagjes

- Die Zalman voor op de Msi northbridge, welke is dat precies?
- Wat kost de netwerkkaart?
- Op de hardwarelijst op de site staat Antec Phantom Power Supply 500 Watt Fanless, met name "fanless" want u zegt dat de fan enkel draait wanneer nodig?
- Bij Hauppauge tv kaarten op de hardware lijst blijkt de WinTV pvr 500 mce 2x tv goedkoper te zijn dan de wintv pvr 350.  Mis ik iets?
- Die "SE" bij de Audigy, is dat "Second Edition" ?
- Wat betekent precies "passief koelen"?
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #3 on: Saturday Nov 26, 2005 at 20:16 »

* Passief koelen = koeling die zonder een molentje werkt (dat wil zeggen een constructie van de een of andere legering met zoveel mogelijk oppervlakte waar lucht aan kan om die af te koelen)

* Fanless: De case werkt zonder koeling, maar in de voeding zit wel 1

* Zalman koeler: Dit spu: "Zalman NB47J Northbridge Passive Cooler"

The only thing to fear is running out of beer!
zatteliet
Jr. Member
**

« Reply #4 on: Saturday Nov 26, 2005 at 20:27 »

Dank je MarceLoki

Ik bedenk net dat ik het geheugen ben vergeten in m'n samenvatting

2x512mb DDR 400
welk type raadt u aan bij de Msi Neo4 Fi?
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #5 on: Saturday Nov 26, 2005 at 20:44 »

Tgeen je budget je toelaat ^^

thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #6 on: Sunday Nov 27, 2005 at 02:21 »

Is typo op de site, didi moet dat nog eens aanpassen. In die phantom voedingen zit 1 fan, hoor je absoluut niet doordat ze bijna nooit draait. Echt goed gerief die voedingen.

Die p180 heeft redelijk wat fans aan boord, maar draaien allemaal superstil. Echt een luxe.

Koeler voor op moederbord is nb47j van Zalman.

Geheugen maakt niet veel uit, werkt allemaal op die bordjes. Onze pc die gewonnen heeft met de clickx draait ook met dat moederbord & gewoon codima geheugen. (cas 2-11-3-2)

Netwerkkaartje zal ergens een 35-40¤ ofzo kosten. Wat je ook kan doen is een exemplaar van Linksys nemen, die mannen hebben opensource drivers & steunen de linuxcommunity enorm.

Audigy2 ZS is geschrapt van alle lijsten, is end of life. Nu zijn het de X-fi kaarten, die zijn wel afschuwelijk duur natuurlijk... Die audigy's de we nu liggen hebben zijn gewoon wat afgeslankte versies.

De PVR's, de 350 komt met afstandsbediening, software en heel de reutemeteut. De 500 is enkel de kaart, is een bulk versie. Aangezien je linux draait, kijk eens hoever het zit met de support voor de pvr500, want ik dacht dat dat nog niet optimaal was.

Montage & testen is 50¤, en ik denk niet dat jij kosten zal hebben qua software. Tenzij het hem om een dualboot zou gaan met ook windows op. Maar een echte linuxman heeft geen windows meer nodig :p

It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
zatteliet
Jr. Member
**

« Reply #7 on: Sunday Nov 27, 2005 at 21:51 »

Ja d'r moet wel degelijk een dual boot met XP op  Evil Windows blijft best een leuk hebbedingetje   Smiley Verder heb je gelijk wat betreft de pvr, het is niet helemaal duidelijk welke precies ondersteund word.  Afstandsbediening en dergelijke heb ik niet nodig, eerst leek vooral de hardware mpeg encoder interessant maar met een dual core wordt die feitelijk zo goed als overbodig.  Ik neem wel de Wintv Express die is vergelijkbaar met m'n huidige Wintv Go en dat volstaat  Smiley

Anyway bij m'n bovenstaande config komt dus

* Zalman NB47J Northbridge passive cooler 7¤
* 2x512mb ddr 400 90¤
* Hauppauge WinTV Express Tv tuner 48.50¤
* Intel PRO/1000 Ethernet PWLA8391GTBLK 40¤
* Win XP home oem NL 100¤
* Montage & testen 50¤

Amaai zit ik al aan 1561¤  Evil  Veel geld voor ne pc zonder monitor zenne  evil
Daarin is dan windows installatie en hardware configuratie inbegrepen hoop ik toch  Smiley

Heb me nogal verkeken op de kost voor ne stille psu.  Kast plus voeding alleen al 311¤  Roll Eyes Voor dat geld kan ie dan toch beter idd onhoorbaar zijn  smiley
thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #8 on: Sunday Nov 27, 2005 at 22:06 »

Tuurlijk zit windows install enzo erbij, gene paniek Wink

Ja 'k weet voedingen die goed & stil zijn kosten ongelooflijk veel geld. Maar dat moet je een beetje anders bekijken.
Een kast & voeding waar je tevreden over bent houd je heel lang. Je zal eerder het interne gaan vervangen.

Ikzelf zit met een LianLi V2000, kast alleen (zonder voeding) kost 300¤ ... Het is dan ook wel een juweeltje met enorm veel ruimte in.

Op de videokaart kan je ook wel nog wat besparen door er een 6200LE van MSI in te steken (http://www.codima.be/nl/product.aspx?1809). Tenzij natuurlijk dat je af en toe ook eens graag gamed Wink

zatteliet
Jr. Member
**

« Reply #9 on: Monday Nov 28, 2005 at 16:08 »

Die videokaart is wel ok  Smiley 129¤ is minder dan ik verwacht had.

De Win xp oem NL van 100¤, is dat een cd die met service pack 2 komt?  Als ik het goed begrijp is die sp2 makkelijker op sata harde schijven te installeren vanwege geen geklooi met drivers op diskette of zo.

De aankoop is in ieder geval nog nie voor vandaag of morgen.  'k Ga nog s rustig wat forums afstruinen en onderdelen checken.  Smiley   Mmja halverwege/einde van deze week of uiterlijk begin volgende week laat ik dan wel iets horen.  Moet nog m'n pa overtuigen ook  Roll Eyes

Haja, nog iets, bij de BenQ dvd brander, is er een speciaal type schijfjes waarmee u betere ervaringen hebt dan met andere?  Minder coasters en zo bedoel ik.  Zowel voor wel en niet rewritables graag.

Ten laatste nog een overzicht van alles, als u nog s de prijzen/beschikbaarheid wil checken aub.

* Antec Performance P180 Aluminium midi tower no psu 139¤
* Antec Phantom Power Supply 500 Watt 172¤
* Athlon X2 3800+ 369¤
* Zalman CNPS9500 59¤
* MSI Neo4 Fi 102.50¤
* Zalman NB47J Northbridge passive cooler 7¤
* 2x512mb ddr 400 90¤
* Asus EN 6600 Silencer TD 129¤
* Hauppauge WinTV Express Tv tuner 48.50¤
* Creative Audigy SE 7.1 39¤
* Seagate Barracuda 7200.8 250Gb 7200 Rpm 8 mb S-ATA 129¤
* Plextor Cd-ReWriter 52x32x52x Retail white 36¤
* BenQ Dvd Writer DW 1640 Pro black bulk dual layer 41¤
* Floppy drive 1.44 black 10¤
* Win XP home oem NL 100¤
* Montage & testen 50¤

Totaal 1561¤
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #10 on: Monday Nov 28, 2005 at 20:35 »

Ik ben heel tevreden van de memorex DVDtjes

thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #11 on: Monday Nov 28, 2005 at 22:51 »

Jup, alle windows cd's zijn tegenwoordig met SP2. Zolang je Intel of Nvidia S-ATA controllers gebruikt heb je geen last met drivers.

De DW1640 heb'k zelf ook, prima brander. Heeft extreem goede error-correcting functie. Je moet maar eens reviews opzoeken.
Ik heb'm gekocht nadat'k problemen had om door anderen gebrande DVD's te lezen met mijn Nec. Heb dan van een klant hoorde hoe goed die waren, reviews opgezocht & van verschoten.
En effectief alles dat niet gelezen werd door de nec werd door de benq direct gelezen, zelfs als er kleine schartjes opzaten enal.
Prima spul voor geen geld!

zatteliet
Jr. Member
**

« Reply #12 on: Wednesday Nov 30, 2005 at 16:29 »

De buit is bijna binnen  Cheesy

Morgen of overmorgen bestel ik 'm, bij voorkeur via email, dat doet m'n pa dan maar dat is een ander emailadres dan hetgeen ik voor dit forum gebruik.

Heb feitelijk maar één vraag meer, nl. de precieze prijs van de Intel PRO/1000 Ethernet PWLA8391GTBLK  Smiley

Nog één keer een lijst van de bestelling, hopelijk de laatste meteen  Smiley Heb er deze keer de referentienummers bijgeplakt.

* Antec Performance P180 Aluminium midi tower no psu 139¤ Ref: CASANTP180ALU
* Antec Phantom Power Supply 500 Watt 172¤ Ref: PSUANTPHANTOM500
* Amd Athlon 64 Bit 3800+ Boxed X2 Dual Core With Cooler S939 357.50¤ Ref: CPUAMD3800BOXX2
* Zalman CNPS 9500 Led Amd & Intel S478/775/754/939/940 59¤ Ref: COOCPUZALMANCNPS9500
* MSI K8N Neo4 FI 102.50¤ Ref: MBDMSIAMD64K8NNEO4FI
* Zalman NB47J Northbridge passive cooler 7¤ Ref: COOZALNB47J
* 2x 512 Mb DDR 400 Met 3 Jaar Garantie 90¤ Ref: MEMCOD512400
* Asus EN 6600 Silencer TD PCI-E 256 Mb Ddr + Tv-out + Dvi 129¤ Ref: VGAASUEN6600SILENCER
* Hauppauge WinTV Express Tv tuner 48.50¤ Ref: TVTHAUWINTVEXPRESS
* Creative Labs Audigy SE 7.1 Retail 39¤ Ref: SOUCREAUDIGY_SE_RET
* Seagate Barracuda 7200.8 250Gb 7200 Rpm 8 mb S-ATA 129¤ Ref: HDDSEA25072008MBSATA
* Plextor Cd-ReWriter 52x32x52x Retail White 36¤ Ref: OPTPLX523252AWHITE
* BenQ Dvd Writer DW 1640 Pro black bulk dual layer 41¤ Ref: OPTBEN1640BLACKOEM
* Floppy drive 1.44 black 10¤ Ref: FLPSAM1.44BLACK
* Microsoft Windows XP Home Oem Nederlands 100¤ Ref: SOFMICWINXPHOMEOEMNL
* Montage & Testen Compleet Pc Systeem 50¤ Ref: DIECODMONTAGE
* Spuitbus voor het verwijderen van stof , bus 250 Ml 12¤ Ref: DIVCODDUST_OFF
* Platinum Dvd+rw 4x Jewel Case 10 Stuks 16¤ Ref: MEDPLADVD+RW4XJC
* 2x Platinum Dvd+r 8x Spindle 25 stuks 47¤ Ref: MEDPLADVD+R8XSPN25

Totaal 1.624,5¤

Heb 40¤ voor de ethernetkaart gerekend, voor de (voorlopige) volledigheid.

Bedankt voor de hulp en dan mailt m'n pa morgen of overmorgen wel   Smiley
David
Codima Sales
Codima administrator

Palmplicity

« Reply #13 on: Wednesday Nov 30, 2005 at 16:44 »

Uh, één kleine opmerking... Ge steekt daar een CDrw en een DVDrw in je computer... Is dat geen vergissing? Zo steek je 2 schijfstations maar ga je toch niet on the fly DVDs kunnen kopieren doordat je CDrw da ni kan...

Je DVDrw schrijft ook behoorlijk goe CDkes hoor Wink Tware beter om die CDrw te vervangen door een simpele DVDlezer

zatteliet
Jr. Member
**

« Reply #14 on: Wednesday Nov 30, 2005 at 18:47 »

Jah k'weet het k'weet het  :s Dvd's kopiëren gaat hier toch een zeldzaamheid zijn, enne, dit is m'n eerste dvd brander ooit en ik moet da toch nog s rustig bekijken.  Punt is ik heb al jaren goede ervaring met Plextors op linux, ik heb m er vooral voor de zekerheid bijgestoken.  Voor die weinige keren da ik dvd's ga kopiëren kan ik m net zo goed eerst naar de harddisk rippen.

Oja, ben aglijk nog een vraag vergeten in m'n vorige post, nl. of het mogelijk is om de Windows op een 15gigabyte partitie te zetten en de rest van de schijf blank te laten?
Pages: [1] 2 Print 
Codima forum | Codima IT | Aankoopadvies (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: Fluisterstille PC samenstellen « previous next »
Jump to: