*
*
*
Home
Help
Login
Register
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Wednesday May 23, 2012 at 07:19

Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search: Advanced search
8873 Posts in 1314 Topics by 628 Members Latest Member: - Daveke Most online today: 15 - most online ever: 73 (Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum | Codima IT | Aankoopadvies (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: NIEUWE PC!!! (en laten we er een bommetje van maken!) 0 Members and 2 Guests are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: NIEUWE PC!!! (en laten we er een bommetje van maken!)  (Read 1403 times)
IVAN
Jr. Member
**

« on: Thursday Jan 19, 2006 at 15:59 »

Hi!

Een tijdje geleden heb ik men toetsenbord verdronken door er een glas Jack Daniels over heen te kappen. Dom en jammer.. maar langs de andere kant.. laten we gewoon een nieuwe pc patsen dacht k zo  Cheesy . Weg met die oude rommel, nu kan ik er tenminste nog iets voor krijgen (voor geinteresseerden zie topic "Vlooienmarkt") Heb nu al een tijdje gespaard, dus ben wel bereid om er behoorlijk wat geld tegen aan te smijten.
Dit zijn de vereisten:
- Een desktop die lange tijd meekan
- Hij moet lekker stil zijn
- Hedendaagse games moeten soepel draaien, alsook die van de komende jaren

Optie:
- TV kijken!

Ik heb hier op de website al meermaals rondgekeken en heb de volgende configuratie in gedachten:

- Kast: Antec Performance P180 Midi Tower No PSU ..................... 139 ¤
- Voeding: Antec Phantom Power Supply 500 W - No noise ........... 172 ¤
- Moederbord: MSI K8N Diamond+ ............................................. 199 ¤
- Processor: AMD Athlon 64 bit 3800+ x2 Dual Core with cooler .... 357 ¤
- Geheugen: KINGSTON 2048 Mb (2 x 1024 kit) DDR 400 ............. 199 ¤
- Hard Disk: Western Digital Raptor 150 Gb 10.000 rpm 16 mb ..... 314 ¤
- Grafische kaart: Asus ATI EAX 1800 XT PCI-E 512 Mb DDR3 ...... 579 ¤
- Monitor: Samsung 19 TFT 930 BF Syncmaster 4 ms ................... 395 ¤
- Diskettestation: Floppy Drive 1.44 Black ...................................  10 ¤
- DVD writer: BenQ DVDwriter DW 1640 Pro Black retail ..............  46 ¤
- DVD writer: zie boven  Bulk ....................................................  45 ¤

- TOTAAL: .............................................................................. 2455 ¤
                                                                           ow zeker... Embarrassed

Dit is zo een beetje 'the core', nu een expert ben ik niet, dus alle advies is meer dan welkom!!
Heb zelf al enkele vragen die ik op jullie wil loslaten:

1) Die kast en voeding samen is da prima spul? en kan ik niet goedkoper gaan en ook een mooie en deftige kast hebben? Heb ergens gelezen dat deze kast nogal plastic aanvoelt en dat het deurtje durft scheef trekken? iemand ervaring met deze kast? alternatieven zoals kast en voeding tesamen zijn welkom! (Is de Antec Sonata II 450 Watt van 125 ¤ stil en goed?)
2) Die voeding is doodstil, de prijs is echter evenzeer dodelijk  Wink , iemand goedkoper alternatief?
3) Het moederbord heb ik maar snel gekozen uit het ruime gamma, sluit dit goed aan bij de rest? en wat is het goede aan die moederboden van DFI? Kan ik goedkoper gaan? zijn er gevolgen?
4) Die processor! Dual core genomen, is naar t schijnt de toekomst. Sluit een 3800 aan bij de rest of beter gaan voor de 4200? En hoe is die koeler? Maakt hij vry veel lawaai? Want anders zou ik die graag vervangen door een Arctic Freezer 64 Pro (25 ¤), als deze stiller is natuurlijk! Kan ik die processor kopen zonder de bijgeleverde koeler en dan met die freezer van start gaan? Zou  misschien een beetje goedkoper zijn..
5) Het geheugen, 2 GIG op zijn minst  Smiley . Andere betere merken? En zou ik hoger moeten gaan dan 400 DDR?
6) Die raptor, vet schijfje. Belangrijk: maakt die veel lawaai? En is 10.000 rpm aanzienlijk sneller dan 7200 rpm? Of beter 2 kleinere, goedkopere disks?
7) De grafische kaart, tja.. BOM he  Smiley . Is dit al de moeite om zo een zware aan te schaffen? En is die nieuwste van NVIDIA (ook met 512 DDR) beter of zijn ze gelijk? En is deze kaart stil?
Cool De monitor hierbovenwordt overal positief omschreven. 19 inch dus. Groot en lekker voor op te kassen denk ik zo. Maar ktwijfel zo'n beetje of ik van men pc ook men tv wil maken. Ik vermoed dat ik hiervoor een TV tuner card moet installeren.. En is dit scherm dan nog wel groot genoeg om van in je zetel een filmpje te bezien? Welke monitoren komen er nog in aanmerking? (groter dan 19 inch zie ik niet echt staan tussen de rest) En welke tv card is goed? en is er kwaliteitverschil met de klassieke tv?
9) 2 x DVD writer om snel DVD's en CD's te kopieren of zou ik beter een gewone lezer nemen?

Een hele boterham he? Zijn jullie wel even zoet mee Smiley

Nu de bedoeling is uiteraard dat alles op elkaar afgestemd is zodat ik uit elk onderdeel het maximum kan halen. Als jullie suggesties hebben laat maar komen! KRITIEK wil ik!!  Smiley

grtz

Ivan
thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #1 on: Thursday Jan 19, 2006 at 16:23 »

1. Zijn prima kasten, al veel van gemonteerd in combinatie met die voeding. Is wel eventjes prutsen om de voeding goed te krijgen maar het lukt probleemloos.
2. Tagan voedingen zijn ook heel goed, en lekker stil. Maar ik denk dat die phantom nog stiller is.
3. DFI moederborden zijn bommen in het overclocken. Voor de rest is die MSI ook een prima bord.
4. CPU is goed, heeft nog marge voor overclocking indien gewenst. Ik zou voor een Zalman CNPS9500 of Thermalright XP-120 koeler gaan.
5. Enkel hoger gaan dan DDR400 als je wenst te overclocken. Maar dan betaal je er uiteraard ook wel voor.
6. Zijn inderdaad vette schijven. Ik heb de 74GB versie, was ook bang van het geluid maar moet zeggen dat ik ze niet echt hoor. Behalve bij read & writes reutelen ze wel wat ma bon als je ze hoort benje meestal ook wel actief bezig met de pc en stoort dat niet. Bij het kijken van een DVD ofzo hoor je dat ding niet reutelen en dat is het belangrijkste.
7. Die kaarten zijn tempcontroled, vallen best mee in geluid daar ze in windows zelf trager draaien en op hun volle snelheid draaien in 3D applicaties (games enzovoorts dus).
8. Randy heeft die monitor en is er enorm content van.
9. Prima schrijverkes, en eigenlijk heb je met 1 ook genoeg ze. Ik pak nooit een kopie on the fly, vermindert het risico op kapotte schijfjes ook wel.

Wat mij betreft een prima keuzen, enkel zou ik voor betere CPU-koeler & sneller geheugen 2x512 daar 2x1024 voor de moment zinloos is. Je kan meer spelen met timings bij snel 512 geheugen en vooral wat hoger overclocken puur op geheugensnelheid.
Moederbordje is afhankelijk wat je wilt, ik zit enkel met een MSI omdat't het enige bord was dat s939 & agp had dat deftig overclockte. Anders was het weer DFI geweest, had heel goede ervaringen ermee op mijn s754.

Voor de rest, bom van een systeem Wink

It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
IVAN
Jr. Member
**

« Reply #2 on: Thursday Jan 19, 2006 at 17:46 »

Tnx Tamar!

Nog wa vraagjes zenne...

1) Nog andere voorstelen van kasten? Die antec II 150 Watt is die goed?
3) mmm DFI of MSI... En overclocken kun je dat beetje leren? kweet dat je daar niet zomaar aan mag prutsen maar voor de rest... Men oude PC zijn processor heb ik zowa opgedreven maar was toch een risico want ben geen expert. Kun je dat goed onder de knie krijgen? via internet misschien?
4) tja welke cooler is het beste... Die Thermalright heeft geen ventilator precies???
5) Het geheugen.. Géén 2 Gig steken? kdacht dat dit de toekomst was en wat bedoel je met "snellere" 512 ?

Cool Die 19 inch monitor... zou dat voldoende zijn voor naar tv te kijken. Kweet dat t subjectief is maar meningen zijn welkom! Zijn er grotere, even kwaliteitsvolled dan de samsung te krijgen? en niet té duur...

En die tv tuner card? Is da de moeite om tv te kijken op je pc? even kwaliteitsvol als op klassieke tv?
IVAN
Jr. Member
**

« Reply #3 on: Friday Jan 20, 2006 at 09:02 »

En noooooooooog wa vraagjes  Cheesy

Er zijn er die mij aanraden om voor de grafische kaart een 7800 GTX te nemen, nu qua prijs is die bijna even duur als die ATI... En hij heeft maar 256 ram, volgens diezelfde kerels is dat te verwaarlozen, enkel voor in heel hoge resoluties zou t een verschil uitmaken. Klopt dit?

De ASUS A8N SLI premium zou vree goed zijn? Is dit de beste keus?

En voor het scherm ben aant twijfelen om eentje bij Dell te kopen. De FPW2005 staat nu in zware promotie Smiley Raden jullie mij die aan? (objectief bekijken he  Wink )

Die raptors maken die echt een verschil qua snelheid? er zijn er die zeggen dat je moet oppassen dat ze niet kapot gaan (oververhitting ofzo)... Wat voor schijf zou t beste zijn voor mij?

Wink
thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #4 on: Friday Jan 20, 2006 at 19:12 »

Kast is en blijft persoonlijke keuze he Wink

DFI boven Asus ze, en nog geen klein beetje.

ATI is altijd al beter geweest in beeldkwaliteit & snelheid op hoge resoluties. Nu als ge die dell wilt kopen, dan hebde echt wel baat bij een kaart die hard gaat op hoge resoluties Wink

En die raptors zijn kwaliteitsschijven, die persoon die zo uitspraken doet moet dringend iets over pc's leren.
Ik ken verschillende mensen met Raptors, zelfs met 10 & 15k scsi schijven en daar is nog geen enkele van gestorven. Dat is geen maxtor rommel ofzo he. Mijn raptor loopt aan 36°C voor de moment, ne seagate 7200rpm die er vlak boven zit aan 39.
En euhm, een beetje deftige kast heeft een ventilator ter hoogte van de harddisken.

Als ge het budget hebt, koop een Raptor schijf. Ge zult't u nooit beklagen. HD's zijn en blijven het traagste onderdeel van een pc.

It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
IVAN
Jr. Member
**

« Reply #5 on: Friday Jan 20, 2006 at 19:39 »

En wat is jullie mening over die Dell FPW2005? Heb zo al gelezen dat ie veel last zou hebben van backlight dinges ofzoiet... ( zwart ligt erg op ofzo iet)
Is da erg hinderlijk? en heeft die Samsung 930 BF dat ook?

(die raptor nemen we dus  Cheesy )
Pages: [1] Print 
Codima forum | Codima IT | Aankoopadvies (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: NIEUWE PC!!! (en laten we er een bommetje van maken!) « previous next »
Jump to: