Welcome,
Guest
. Please
login
or
register
.
Did you miss your
activation email?
Wednesday May 23, 2012 at 07:54
1 Hour
1 Day
1 Week
1 Month
Forever
Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search:
Advanced search
8873
Posts in
1314
Topics by
628
Members Latest Member:
-
Daveke
Most online today:
15
- most online ever:
73
(Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum
|
Codima IT
|
Aankoopadvies
(Moderators:
thamar
,
Diederik
,
David
,
Steven
) | Topic:
Nieuwe pc: advies nodig
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
« previous
next »
Pages:
[
1
]
Author
Topic: Nieuwe pc: advies nodig (Read 1938 times)
Darkan
Guest
«
on:
Monday May 22, 2006 at 21:42 »
Tweet
Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen. Hoofddoel van de pc is gamen. Dit had ik in gedachten
Moederbord: Asus A8N32 SLI Deluxe
Processor: AMD 3800+ X2 Dual-core
met Zalman Cnps 9500-CU cooler
Graka: Asus EN7900GT TOP 256MB PCI-express
met Zalman Vga Cooling VF 900-CU cooler
Harde schijf: Western digital raptor 74 Gb 10.000 rpm
Kast: Antec P180EU Performance Case
Voeding: Antec Phantom 500 watt
Geluidskaart: Creative Sound Blaster X-Fi Music
Luidsprekers: Logitech X-530
Dvd: BenQ DW 1650
Monitor: Samsung 19 TFT BF Syncmaster 940
Geheugen: 2 Gb
Windows XP licentie
Montage en testen
Alles samen kom ik aan meer dan 2500 euro en dat is me net iets van het goede teveel. Daarom kijk ik waar ik het best kan besparen en daarom heb ik een aantal vraagjes
1) Zijn de Asrock moederborden goed ? Ik dacht aan de Asrock 939SLI32-eSATA2. Maar omdat ik geen SLI gebruik kan een Asus A8N-E mobo ook.(waardoor ik later wel geen sli kan gebruiken)
2) Als alternatief voor de kast en voeding dacht ik aan de Antec Sonata II met 450 watt ofwel aan de Performance P150 met 430 watt . Of toch maar een kast zonder psu met Neo He voeding ?
Van belang is dat de kast/voeding stil zijn.
3) Ipv raptor zou ik de Western Digital 250 Gb 16 Mb sata II kunnen stoppen ?
4) Geheugen: is het overkill om 2 Gb geheugen te stoppen? Ik ben niet van plan mijn systeem in de eerste twee jaar te upgraden. Welk geheugen raden jullie aan.
5) Geluidskaart: zijn de nieuwe Creative X-Fi kaarten hun geld waard ? Ik ga geen honderden euro’s spenderen aan een goede set luidsprekers. Misschien is onboard sound voldoende ?
6) Als monitor dacht ik aan die Samsung maar ik heb gelezen dat je die niet in de hoogte kunt verstellen.
7) Twijfel nog tussen Asus of XFX als graka. Alleszins de 7900 nvidia chipset.
8. Is het nodig om extra koeling voor de cpu en graka te voorzien ?
9) is het nodig om ram heatsinks te stoppen ?
Bedoeling is een degelijk, stil systeem te bouwen van omtrent 2000 euro.
thanx
thamar
Codima administrator
Forummaster
«
Reply #1 on:
Tuesday May 23, 2006 at 20:54 »
Asrock levert degelijke kwaliteit, maar het blijven basis bordjes.
Als je het stil wil houden, p180 en phantom.
Raptor, zonder twijfel
Ik wil nooit nog een normale schijf om mijn windows van te draaien...
In mijn ogen is 2GB overkill, maar er zijn er die er anders over denken.
Creative-kaartjes klinken pak beter dan dat onboard gedoe. Nogal logisch ook, als je kijkt naar de prijs van zo een kaartje en je kijkt naar de prijs van een moederbord
Who cares da een scherm in hoogte regelbaar is, zolang het ma deftig beeld heeft. En als het dna toch te laag is, maak een verhoogske op uwen bureau
Maakt geen verschil asus of xfx.
Als ge het stil wilt kunde best de standaardkoeling vervangen.
Ramsinks zijn decoratie
It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
TekkaBlade
Sr. Member
«
Reply #2 on:
Wednesday May 24, 2006 at 06:45 »
een raptor lijkt me overkill, het snelheidsverschil is enkel te merken in het leechen of in speedtests maar tijdens het gamen zal je dit niet echt merken.
Andere luidsprekers nemen... de X-series van logitech is gigantisch slecht materiaal. Je bent beter af met iets van Altec Lansing.
Uw geluidskaart is overkill. Probeer een 2ehands audigy 2 ZS ofzo te vinden. Het verschil merk je toch niet ( en al zeker niet omdat je logitech speakers ging kopen :/ )
XFX clockt standaard hoger maar naar mijn weten zijn er vaak problemen met XFX kaarten. De prijs die je meer bepaald om ze hoger te clocken is het niet waard, neem maar de goedkoopste/beste koeler.
Ramsinks zijn enkel nodig als je wil overclocken maar het staat sowieso mooi zeker?
Extra koeling ( casefans ) is altijd handig. 2 * 120 mm fans kunnen een wereld van verschil maken. Ik zie dat je al zalman's neemt voor proc en vga dus dat is al super
In tegenstelling tot Thamar vind ik 2 gig ram wel handig maar dat hangt natuurlijk af van welke applicaties/games je wil draaien.
Op het moment is 1 gig standaard dus daar zal je zeker mee toekomen, later ( als de prijzen nog wat gezakt zijn ) kan je nog altijd een gig bijkopen eh.
thamar
Codima administrator
Forummaster
«
Reply #3 on:
Wednesday May 24, 2006 at 15:53 »
Tekkablade, duidelijk nooit een raptor gehad
Bij die schijven draait het om accestimes die een pak lager liggen en de burstrates die veel hoger liggen.
Werkt een pak vlotter in zowat alles.
Een HD is nog alitjd het traagste onderdeel van een PC.
Stoffie van hier op't forum zweert overigens bij SCSI schijven om de windows van te draaien, zijn nog wat rapper als de raptors.
Raptor all the way
It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
Darkan
Guest
«
Reply #4 on:
Wednesday May 24, 2006 at 19:33 »
bedankt voor de reacties
mijn moederbord, graka en processor wil ik behouden alsook 2 Gb geheugen
dus moet er iets anders sneuvelen: wat lijkt de beste keuze:Antec P150 nemen en de raptor hd behouden of de P180 en phantom voeding behouden en de raptor vervangen door WD 250 gb ? 'k heb nog nooit die spullen gehad dus ik kan niet vergelijken
wel heb ik gehoord dat die raptors nogal luidruchtig zijn ? 74 gb lijkt me ook wat weinig
over die geluidskaart moet ik nog eens nadenken
naast altec lansing zijn de luidsprekers van creative ok ?
en welk geheugen kan ik het best aanschaffen ?
anders nog opmerkingen over de configuratie ?
't is den allereerste keer dat ik iets samenstel maar ik kan de knopen blijkbaar maar niet doorhakken :s
ronvis
Hero Member
«
Reply #5 on:
Friday May 26, 2006 at 21:26 »
Mijn keuze:
Antec P150 nemen en de raptor hd behouden.
Wrm?
Review:P150,Raptor HD.
http://www.futurelooks.com//?m=show&id=292&page=5
Logitech X-230/X530 setjes zijn echt slecht:
Subwoofer kraakt.
Sommige speakers zijn stiller dan andere.
Darkan
Guest
«
Reply #6 on:
Monday May 29, 2006 at 19:01 »
hmm, ik begin nu zowaar te twijfelen om ofwel mijn mobo naar asus A8N-E te veranderen (aangezien ik toch geen 2 videokaarten zal gebruiken) ofwel de stap naar AM2 te zetten (wachten op Conroe wil ik niet of ik heb over enkele maanden nog geen pc)
is wachten op AM2 de moeite waard ?
Ik vermoed dat er de komende weken ook sterke prijsdalingen zullen zijn voor de 939 socket en mobo
thamar
Codima administrator
Forummaster
«
Reply #7 on:
Monday May 29, 2006 at 19:46 »
Ge moet niet rekenen op prijsdalingen ze, die zijn er in't verleden ook nooit geweest.
De reden is dat de mensen die ne 939 ze toch gaan kopen
AM2 en 939 daarvan ligt de snelheid redelijk gelijk. Lees reviews en beslis dan...
Qua upgradebaarheid zijde natuurlijk wel beter af met nen AM2. De eerste CPU's zullen ons eerstdaags wel bereiken denk ik.
Darkan
Guest
«
Reply #8 on:
Tuesday May 30, 2006 at 09:44 »
Welke moederbord raden jullie aan voor AM2 . De Asus M2N32-SLI Deluxe (nForce 590) of een MSI mobo (chipset nForce570). Of toch nog een ander. De reviews lijken gelijk te lopen.
thamar
Codima administrator
Forummaster
«
Reply #9 on:
Tuesday May 30, 2006 at 19:06 »
Nog geen ervaring mee, dus kan het u niet zeggen.
Die Asus is wel de meest complete van de twee. Binnenkort zal msi ook wel met zijn nieuwe Diamond komen voor AM2.
Ik ben meer voorstander van msi dan van asus.
Darkan
Guest
«
Reply #10 on:
Tuesday May 30, 2006 at 20:47 »
thanks thamar !
Ik ga wellicht kiezen voor AM2. Ik wacht nog enkele reviews van mobo's af om de knoop door te hakken.
'k heb wel nog een vraagje: wanneer krijgen jullie cpu coolers voor AM2 binnen want ik veronderstel dat de huidige er niet op zullen passen.
thamar
Codima administrator
Forummaster
«
Reply #11 on:
Tuesday May 30, 2006 at 21:03 »
CPU's komen zowiezo al met koeler he, doe zijn boxed.
Maar de zalman 9500am2 komt eraan
Darkan
Guest
«
Reply #12 on:
Tuesday May 30, 2006 at 21:42 »
Quote from: thamar
CPU's komen zowiezo al met koeler he, doe zijn boxed.
Maar de zalman 9500am2 komt eraan
I know , maar ik wou er toch nog een cooler opzetten; da's toch geen probleem hé , ook al zijn die boxed ?
Ben ook eens naar het geheugen aan het kijken. Ik hoop dat jullie binnenkort een grote lading verwachten want het meeste staat op bestelling
'k zocht eigenlijk latjes van 2x 1024 mb van Corsair, Kingston of G.E.I.L maar die zie ik er niet tussen staan.
'k zal precies nog wat geduld moeten hebben vooraleer ik een AM2 systeem heb aangezien de mobo's, cpu's, coolers, geheugen enz nog nie binnen zijn. ge wilt me niet verklappen zeker wanneer ge alles verwacht
??
Pages:
[
1
]
Codima forum
|
Codima IT
|
Aankoopadvies
(Moderators:
thamar