*
*
*
Home
Help
Login
Register
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
Wednesday May 23, 2012 at 08:01

Login with username, password and session length
-= Welkom op het Codima forum =-
Search: Advanced search
8873 Posts in 1314 Topics by 628 Members Latest Member: - Daveke Most online today: 15 - most online ever: 73 (Tuesday Feb 16, 2010 at 07:09)
Codima forum | Codima IT | Codima Algemeen (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: Corsair 2GB TwinX DOA? 0 Members and 2 Guests are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: Corsair 2GB TwinX DOA?  (Read 2348 times)
Q-BiC
Full Member

« on: Thursday Aug 03, 2006 at 22:11 »

Kheb me gisteren bij jullie een set Corsair 2*1024MB TwinX XMS2-6400 gekocht (http://codima.be/nl/product.aspx?1829), maar volgens mij zijn die defect. (De man aan de telefoon zei me toen dat jullie er eigenlijk geen meer hadden, maar dat hij een kon vrijmaken van een order....)

Het moederbord (ook dan gekocht) is een Asus P5B deluxe, en die herkende het geheugen als PC5300... Manueel op 6400 zetten was echter geen probleem.

Toen ik windows aan het installeren was, was alles normaal, maar naarmate ik meer en meer dingen installeerde, begon windows steeds meer kuren te krijgen, tot op het moment dat ik gewoon besloten heb compleet opnieuw te beginnen, en eens EERST windows updates te doen en DAN virusscanner/firewall te installeren, in tegenstelling tot men eerste poging.
Er waren allerlei rariteiten, reboots vlak voor hij in windows kwam, errors van services.exe, op een zwarte achtergrond, vlak voor het laden van de windows GUI, lsass.exe errors die uw pc afsluiten na 1 minuut (en nee ik had geen sasser-worm), Norton Antivirus die zijn config files nie wou laden, "Het systeem is hersteld van een ernstige fout", terwijl alles gewoon compleet normaal was afgesloten, ...

De 2e poging verliep op het eerste zicht beter, tot daarnet, alles was geďnstalleerd, en wou eens XPand rally installeren (zat bij mobo), om men systeem eens te testen.
5% in de installatie: reboot...
nog een poging: idem dito.

Toen heb ik die "reboot on error" afgezet, en zag ik dat er BSODS waren met foutmeldingen in de zin van:
PFN_LIST_CORRUPT
0x0000004E

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
0x00000050

Wat googlen leert dat het met drivers kan te maken hebben, die verkeerd naar het geheugen schrijven, dat het met DEP te maken kan hebben, of dat het geheugen zelf brak kan zijn.

En inderdaad...
Memtest toont al vanaf test 2 errors, ze blijven maar komen.

2e lat verwijderd, alles leek ok

de 2 latten verwisseld, terug constant errors. Der is dus 100% zeker iets mis met die ene lat.
Kheb ze verstoken over de 4 verschillende geheugenbanken; zonder effect.

Nu ben ik de "goede" lat eens volledig door memtest aan het draaien, en die toont nu eigenlijk ook fouten (vorige keren niet volledig laten lopen), maar veel minder.
Vergelijking:
slechtste lat: na 10 seconden al bijna 1000 errors, en ze bleven komen......
"betere" lat: loopt nu al een kwartier, is aan de 2e keer test 4 bezig: 3139 errors

EDIT: hm, ik zie plots dat hij van 3000+ errors is versprongen naar 131 errors, 1 pass, 6 ECC errs, hij is bezig aan test #5 (zoveelste keer al), en systeem lijkt geblokkeerd...... Kan het configuratie menu van memtest niet openen...

Wat doe ik ermee? Binnensteken waarschijnlijk? Beide latten? Hoe werkt die RMA, of kan het anders opgelost worden, want anders zit ik zolang met een volledig geassembleerd systeem, ......zonder geheugen

Q-BiC
Q-BiC
Full Member

« Reply #1 on: Thursday Aug 03, 2006 at 22:40 »

die ene stick runt memtest nu zonder 1 probleem ...........
die andere zit nu aant begin van test 4, na anderhalve minuut, met 15.000 errors.

EDIT:
slechte lat:
test 0: 0
test 1: 306
test 2: 2823
test 3: 8290
test 4: <leeg> ?
test 5: 669
test 6: 30667
test 7: 10677
test 8: 239
test 9: 0
« Last Edit: Thursday Aug 03, 2006 at 22:55 by Q-BiC » Logged
thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #2 on: Thursday Aug 03, 2006 at 23:51 »

Kan altijd gebeuren dat er een defect setje tussenzit, techniek is niet onfeilbaar...
Binnensteken dus dat geheugen, hoe het op te lossen bespreek je met Randy in de winkel.

It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
Q-BiC
Full Member

« Reply #3 on: Friday Aug 04, 2006 at 12:16 »

Ik start pc vandaag op, laat memtest door de eerste lat lopen: terug geen problemen
Dan nog eens door de 2e, slechte, lat : óók geen problemen (!!) Hij is wel nog bezig, ma gisteren zat hij ondertss al aan 15000 errors, nu 0

wth ........

EDIT:
mja tbegint precies weer lichtjes, in test 6, 1 failing address, 7 errors
« Last Edit: Friday Aug 04, 2006 at 12:22 by Q-BiC » Logged
thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #4 on: Friday Aug 04, 2006 at 12:23 »

Burn-in noemen ze dat.
Bij het overclocken van geheugen doet men dat meestal ook. Nieuwe geheugen latjes stressen met memtest, uiteindelijk geeft dat betere resultaten. Heb dat zelf ook al gedaan en dat hielp.

Kijk anders eens naar een bios-update ofzo, could help.

'k Zou zeggen steek de 2 latten erin en laat dat spel lopen, eventueel iets meer voltage geven aan het geheugen, niet teveel en zien wat het geeft.

It's not how fast you drive that's dangerous, it's the drive to be fast that is.
Q-BiC
Full Member

« Reply #5 on: Friday Aug 04, 2006 at 12:25 »

will do...
let's hope so...

Tis wel den eerste keer dat ik een "burn-in" moet doen met nieuwe geheugenlatjes voor ze vlekkeloos werken... Undecided

Bios is up2date btw

EDIT:

2e run is terug slechter ........ 30 errors op een minuut
« Last Edit: Friday Aug 04, 2006 at 12:31 by Q-BiC » Logged
Q-BiC
Full Member

« Reply #6 on: Friday Aug 04, 2006 at 13:45 »

Nope, ik kom ze binnensteken.

Timings nog eens op de gegarandeerde waarden gezet (DDR2-800 5-5-5-12). (by SPD maakt geen verschil in de resultaten)
vram op 1.95v ipv 1.90v
voor de rest niets overclocked.
Telkens geheugenbank 1 gebruikt.

slechte lat:
1e, koude, run: een paar errors naart einde toe
2e run, meer errors
3e run, leek nog sneller errors te maken, maar kheb de test dan onderbroken.
Na 3.5 runs, 1500 errors, allemaal ter hoogte van 526.5MB

goede lat:
1e koude run: geen errors
2e run: geen errors
3e run: geen errors
4e run: geen errors
pademax
Jr. Member
**

« Reply #7 on: Tuesday Oct 10, 2006 at 06:19 »

Hoe doe je dat eigenlijk een test van de geheugen-latjes?
Met één of ander progamma'tje waarschijnlijk?
thamar
Codima administrator

Forummaster

« Reply #8 on: Tuesday Oct 10, 2006 at 08:22 »

Memtest86

pademax
Jr. Member
**

« Reply #9 on: Wednesday Oct 11, 2006 at 07:03 »

Worden de geheugen latten via codima met de memtest68 gechekt als ze de PC samenstellen?
Q-BiC
Full Member

« Reply #10 on: Wednesday Oct 11, 2006 at 21:04 »

Worden de geheugen latten via codima met de memtest68 gechekt als ze de PC samenstellen?

Dat denk ik niet. Om memtest een zo correct mogelijk beeld te laten geven, moet ge dat uren lang laten runnen. Denk wel dat die mannen wat anders te doen hebben Smiley.
pademax
Jr. Member
**

« Reply #11 on: Wednesday Oct 11, 2006 at 21:49 »

Hoe en wat testen ze dan wel als ze een PC samenstellen waarvoor je 50 euro betaald?

Ja,sorry ben nu efkes off-topic....
Reyn
Hero Member

« Reply #12 on: Wednesday Oct 11, 2006 at 22:07 »

De pc in elkaar zetten, dit duurt wel eventjes eer alles fysiek mooi op z'n plaats zit. Hierna moeten ze nog wat instellen in't bios en derna nog windows + software op de harde plaat zetten. De meeste problemen merk je tijdens de installatie van de pc, en temperatuur en fanspeeds checken ze wssch ook snel ff int bios. Als der iets niet snor zit dan merk je dat redelijk snel... Das toch mooi voor 50€  Grin?
pademax
Jr. Member
**

« Reply #13 on: Thursday Oct 12, 2006 at 05:56 »

Ik hoop het... Undecided
Pages: [1] Print 
Codima forum | Codima IT | Codima Algemeen (Moderators: thamar, Diederik, David, Steven) | Topic: Corsair 2GB TwinX DOA? « previous next »
Jump to: